Allmän data

KonstruktörPeter Ståhle bla. (1/4 tonnaren Robber, Comfortina 32, Diva 39 bl.a.)
Designad1976
Koncept och idéRolf Gyhlenius
Marknadsföring och försäljningSvenska Familjebåtar AB, först Åkersberga sedan Neglingevarvet
VarvIngvar Aronsson, Åkersberga 1976-1987
Inredningett antal leverantörer bla Mariehällspanel vid Skurusundet
Antal byggda och levererade båtar 1976-1987260 st;  från 1984 byggdes de på beställning av Aronsson
Levererades också som hel, ½- och ¾-fabrikatJa
Kojplatser4+1(stickkoj på styrbord)
Teoretisk skrovfart6,57 knop
Rätande moment (30°)~11,2-14,5 kN
SRS 20240,874;  0,854 utan undanvindssegel | Shorthanded: 0,86; 0,842 utan undanvindssegel
ORC Offshore Racing Council  733.0 – 788.8
IMS International Measuring System (uppskattat)720;  motsv ~5knop (OBS: ingångsvärden i feet och pounds) 
Motor
(vid byte ska den nya väga minst 102 kg)
Yanmar YSB8, YSE8, YSM8 – diesel (otroligt bullrig)1 i förpik (ritning).
Effekt (vid byte bör man välja ca 12 hk (9 kW))8 hk (5.9 kW); 7hk på axeln
Massa102 kg
Drivlinarostfri rak axel (25mm)  med stödlager (OBS: axeln är magnetisk)
Motor & axellutning7-10°
Propellerbrons folding;  (OBS: vänstergängad)
Dieseltank21 L rostfri
Kylningsjövatten i originalutförande 
Generator12V 35A Hitachi bör uppgraderas
Högst annonserat i Sverige175,000 SEK (hösten 2023)

1För att avlasta motorn och axeln så bör man montera mjuka motortassar och en homokinetiskknut —Aquadrive CVA20000®.

Scroll to Top