Skrov, däck och köl

Skrovmaterialenkelskrov av handupplagd glasfiber förstärkt polyester, uppstyvat av basinrede & huvudskott
Däckmaterialbalsa sandwich av handupplagd glasfiber förstärkt polyester;  bultat till skrov genom aluminium-fotlist med Sikflex som isolering.
GelcoatfärgVit 2000
Inredningsmaterialteakfaner på basinrede, rufftak av vit läderimitation (vinyl) täckta plywoodskivor och teaklister
L.o.a.8,57 m (ORC 8.58) eller 28,1′
L.v.l.7,30 m
B.o.a (Bmax)2,93 m
Stäv <=> Bmax (S-Bmax)5,08 m
B.v.l2,21 m
Djup enl ORC (IOR)1,58 m
Deplacement enl ORC2730 kg
Våt yta16 m²
Skrovets omfång (Gmax)5,69 m
Omfång under vattnet (G)4,08 m
Stäv <=> Gmax (S-GX)4,98 m
Fribord SB vid Gmax (FBSB)0,81 m
Fribord BB vid Gmax (FBBB)0,80 m
Överhäng SB (UDFSB)0,36 m
Överhäng BB (UDFBB)0,36 m
Överhäng för (OF)0,73 m
Överhäng akter (OA)0,53 m
Fribord stäv (STF)0,91 m
Fribord akter (AF)0 m
Propeller faktor (PF)0,99
Költyputanpåliggande fena (delat lateralplan), fast på nedbyggt skrov
Kölmassa1150 kg
Kölmassa i % av deplacement~42 %
Köl materialBly (11,34 g/cc) med 2% Antimon ( 6,69 g/cc)
KölprofilRot: Okänd | Tip: NACA 63-015
½ Kölyta (projicerad)1,14 m² 3,18 % procent av X-ställ
Kölens svepningsvinkel31° mätt vid 25% kordlängd; 39° vid front
Kölens Aspect Ratio1,65
Kölbultar 8 st rostfritt stål (M20)
Rodertypbalanserat, 17% av ½ sidytan framför hjärtstocken
Rodermaterialpolyuretanskum täckt med polyester/glasfiber
RoderprofilNACA-0012
Hjärtstock42 mm rostfritt stål
Roderlagringdelrinlager upp och nedtill i hjärtstockstrumma 
Roderyta i procent av X-ställ0,4 m² 1.3 % procent av X-ställ
Rodrets svepningsvinkel8,4° vid 25% kordlängd; 14° vid front
Rodrets Aspect Ratio4,62
Försegel & spinn vinschar2 Lewmar 25 (8:1; 25:1) kan med fördel ändras till self tailing 40
Fall & trim vinschar2 Lewmar 10 (10:1)

Däckslayout


Roderritning

OBS: Gutformen till rodret återfinns hos Lars & Ernst Reutergårdh. Vid behov av gjutformen, vänligen kontakta dem.


Kölritning

Scroll to Top