Här finner ni information gällande olika masttyper som sitter på Omega 28:orna.
Tyvärr har vi ingen vidare koll på Skarvenriggarna och skulle uppskatta om ni kunde dela med er av information gällande dessa riggar till oss. Maila isåfall Ernst Reutergårdh.
Mastfabrikat | Isomat, Seldén, Skarven |
Mastplacering | på däck (3574 mm från stäv, kan variera något) |
Mastlutning | 2°-3,5° (storfallets lodlinje hamnar 406-710 mm från akterkant mastfot)[1,2° i orginalbroschyr => 238mm] |
Riggtyp | Bermuda med ett spridarpar; partial ¾ med indragna vant och förstag, |
Segelfri höjd | ca 14 m beroende av antennpark, seglar/ankarlanterna, windex etc. |
Isomat mastprofil (~36 kg) | NG 31; 11640 x 104 x 159 x 2,5 mm; xx = 172 cm4, yy = 364 cm4; 3,1 kg/m |
Isomat spridare (~1,8 kg) | BF3-35P; 770 x 74 x 30 => 53 x 22 mm; 1,2kg/m, svepta 18-25° beroende på konfiguration.
OBS: Spridarnas basfäste ändrades efter 1985 och går under samma profilnamn “BF3”. Nya BF3 spridare från Sparcraft passar inte de gamla basfästena. |
Isomat bomprofil (~10 kg) | NB 26; 3420 x 89 x 100 x 2,5 mm; xx = 82 cm4, yy = 132 cm4; 2,6 kg/m |
Isomat mast- & bomlegering | Al 6091-T6 |
Isomat mastränna (för travare) | rektangulär 6 x 23,75 mm; öppning 10 mm |
Isomat bomränna övre | cirkulär id 12,5 mm |
Isomat bomränna undre | rektangulär 3 x 32 mm; öppning 20 mm |
Isomat kaltopp | 2440 mm varav 2330 mm är konad endast långskepps från 9310 mm; y=159 mm <=>81 mm |
Seldén mastprofil (~47 kg) | E 155;11640 x 104 x 155 x 3,05 mm; xx = 193 cm4; yy = 433 cm4; 4,01 kg/m ej konf |
Seldén bomprofil (~8 kg) | Okänd;3420 x 62 x 120 x 1,8 mm; xx = 13,7 cm3, yy = 24,8 cm3; 2,12 kg/m ej konf |
I1 | 11800 mm (överdel masttoppstrissa <=> däck vid röstjärn) |
I2 | 9400 mm (överdel försegeltrissa <=> däck vid röstjärn) |
Toppvantfäste <=> spridarfäste | 4310 mm längs mast |
Spridarfäste <=> mastfot | 4890 mm längs mast |
Mastlanterna | 4700 mm från fot |
Skivbox för spinnbom övre | 1990 mm från fot |
Förstag (12 kN u segel 30° lutn) | 5 mm 1×19 trådig vajer, brottbelastning 20 kN el 4.5 mm rod brottbelastning 22 kN |
Toppvant (11 kN u segel 30° lutn) | 5 mm 1×19 trådig vajer, brottbelastning 20 kN el 4.5 mm rod brottbelastning 22 kN |
Undervant (11 kN u segel 30° lutn) | 5 mm 1×19 trådig vajer, brottbelastning 20 kN el 4.5 mm rod brottbelastning 22 kN |
Akterstag (10 kN u segel 30° lutn) | 4 mm 1×19 trådig RF, vajer brottbelastning 13 kN |
Spinnbom (~4 kg) | 3000 x 60 mm, 15.4 cm4; 2 mm; 1kg/m |
Gennaker/Spinnbom (~7 kg) | Teleskopisk 2800-5200 x (60-72) x 29,9 cm4; 2-2,2 mm; 1,2-2,2 kg/m |
Krysställ enligt DH-86 | ~34,6 m² |
Mastprofiler
Riggning
1) Montera spridare, stag, vant, seinfall, antenner, topplanterna(or), och windex. Undervanten bör sitta i spridarfästets förliga hål. Tejpa allt som kan sköra el nöta på seglen.
2) Res masten.
3) Montera förstag och eventuell rulle.
4) Ställ in förstags längden till önskad mastlutning(1-5°). Eventuellt måste du förlänga förstaget med en kätting eller dylikt mellan förstagets vantskruv och “chainplate” i ankarboxen.
5) Montera toppvantens vantskruvar i de aktre yttre röstjärnsbyglarna, och ta hem slack på vantskruvarna. Du kan nu lämna mastkran, men glöm inte att ta bort kroken först!
6) Montera undervantens vantskruvar i de inre något förliga röstjärnsbyglarna och skruva hem måttligt. Fortfarande med slack alltså.
7) Sätt an toppvanten [3.3-4.4 kN] = 15-20% av brottslast. Det motsvarar en töjningen på 3-5 mm/m för vajer, och 2-3 mm/m för rod. Du kan använda en riggspänningsmätare, eller fäst en märktejp på obelastade vant på ett exakt avstånd från vantskruven. (använd skjutmått; ex vis 100 mm obelastad blir 103-105mm vid ansatt rigg.
8) Sätt an undervanten till [1.2-2.2 kN] = 50% av toppvantens belastning .
9) Montera akterstag med sträckare.
10) Kontrollera att masttoppen är centrerad genom att mäta med topp fixerat storfall till ekvidistanta punkter på fotlisten tvärskepps röstjärnen och till röstjärnsbyglarna.
11) Kontrollera att masten är rak genom att syfta längs likrännan, eller syfta längs akterstaget mot likrännan.
12) Mät och arkivera inställningar och kommande ändringar i loggboken.
Om ni ämnar montera en rod-kick med gasfjäder måste bom- och mastbeslag ändras på Isomat till NB26-1AC respektive NG1-11AC annars hoppar bommen ur fästet. Reservdelar? Försök med Benns!